Droga EKSPRESOWA S5

Jeśli chcesz mieć wpływ na to gdzie powstanie droga S5, czy bliżej czy dalej Iławy, wypełnij po prostu ankietę i wyślij do GDDKiA. Warianty jej powstania widać na mapie.

Nasze argumenty o tym, która opcja jest najlepsza dla Iławy znajdziesz na tej stronie. Jeśli się z nami zgadzasz i nie chcesz drogi przez środek iławskiego lasu to wypełnij ankietę tak jak pokazano poniżej. 

W uwagach możesz wpisać np. zagrożone gatunki które widujesz w lesie lub to jakie las ma dla Ciebie zalety terapeutyczne, rekreacyjne, argumenty ekonomiczne, itp.

Jeśli już wypełniłaś/eś ankietę poprzednio, a zmieniłeś/aś zdanie to wyślij ją jeszcze raz.

 Po wypełnieniu można wysłać mailem lub pocztą tradycyjną pod wskazany tam adres.

Termin składania wniosku do dnia: 28.02.2023 r.

Materiał poniżej to podsumowanie korzyści i strat przyniesionych mieszkańcom Iławy i okolic przez poszczególne warianty. Konkrety, fakty i liczby.

Pytania jakie zadałem w trakcie konsultacji i odpowiedzi GDDKIA. Odpowiedzi są takie, że nie wiedzą ile zapłacą mieszkańcy Iławy za dojazd np. do Ostródy nową drogą. Ani nie chcą zapewnić że takie przejazdy lokalne będą darmowe. Nie są także przewidziane żadne rekompensaty dla tysięcy ludzi którzy stracą możliwość efektywnej redukcji stresu w lasach za osiedlem Podleśne. A przecież można by zaproponować mieszkańcom za to lasek miejski, darmową komunikację do lasów na północy, pomoc przy walce z wycinkami za pomocą dopłat do nadleśnictw i prawdopodobnie 100 innych pomysłów na zrekompensowanie ludziom tych spraw. Ale jak to urzędnicy - szkód chcą narobić, a zwykłym ludziom, którzy na tym stracą każą spadać na bambus -  "bo prawo", "bo nie mogą".  Klasyka polskiej demokracji.  

Źródło materiału wideo: transmisja infoilawa.pl

EKOLOGIA

Pojawiły się argumenty że warto ciąć i zanieczyszczać lasy, które służą tysiącom mieszkańcom Iławy do relaksu, bo przy innym wariancie, w jakichś odległych miejscowościach gdzie mieszka nastu mieszkańców, popsuje się krajobraz. Aż dziwne, że te argumenty podnoszone są przez osoby z Iławą.

No to spójrzmy na mapę pobliskich terenów chronionych, na którą naniesiono poszczególne warianty.

Trasa wariantów „iławskich” została wytyczona akurat obok rezerwatu przyrody o znaczeniu międzynarodowym! Rezerwat przyrody Jezioro Karaś jest,  jako jeden z niewielu obszarów przyrody w Polsce, wpisany listę Konwencji Ramsarskiej. Tam są miejsca lęgowe ponad 100 gatunków ptaków wśród który wiele wpisanych jest Czerwonej Księgi Zwierząt. Czyli zagrożone są wymarciem. Ranga tego rezerwatu jest nieporównywalna z Drwęcą na której chroni się głównie ryby, którym droga niewiele zaszkodzi. Zresztą wszystkie warianty przecinają Drwęcę.

Argumentem dla zwolenników wariantów „iławskich” jest to, że las za osiedlem Podleśne i tak jest już ustawicznie niszczony przez urzędników RP, więc bez problemu można go zniszczyć jeszcze bardziej. O tym, że warto objąć go także ochroną, żeby stawał się coraz piękniejszy, politycy nie raczyli pomyśleć, ale do wycinek są pierwsi. I to w momencie, w którym coraz więcej mówi się o funkcji społecznej lasu, a ludzie zaczynają podnosić głowy i zdawać sobie sprawę, że i im należy się choć trochę kontaktu z naturą. Dlatego od jakiegoś czasu postulujemy utworzenie tam lasku miejskiego.

Co do „ekologiczności” poszczególnych wariantów w naszej okolicy. Poza Karasiem warianty „iławskie” przecinają w większym stopniu obszary siedliskowe, a „zielony” przecina głównie formy ochrony przyrody, o niewielkich rygorach ochronności jak obszary chronionego krajobrazu czy parki krajobrazowe. Jak ktoś chce zobaczyć jak wygląda taka „ochrona” w praktyce może odwiedzić lasy na północy Iławy, gdzie liczne wycinki drzew „dodają uroku” krajobrazowi parku.

Podsumowując. Biorąc pod uwagę argumenty społeczne i środowiskowe, wybór przez GDDKiA któregokolwiek z wariantów przebiegających koło Iławy byłby co najmniej dziwny. 

Obszary chronione na mapie każdy może podejrzeć sobie tutaj:  https://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/  i samemu porównać wagę poszczególnych rodzajów ochrony.

Natężenie ruchu - obecne i spodziewane.

Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów. ( https://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/rozpoczynamy-kolejny-etap-prac-przygotowawczych-dla-s5-miedzy-ostroda-a-grudziadzem  ). 

Obecnie maksymalne natężenie w Iławie to 13867 samochodów. Jak na mapie poniżej. ( https://www.gov.pl/attachment/b8298ec9-69ab-443c-ac59-223464ea4a65 ). Osiem lat temu było to 5,5 tysiąca samochodów. I do tylu powinno spaść, niezależnie od tego który wariant zostanie zbudowany. Stąd też nie widzę też sensu budowy obwodnicy Iławy w klasie autostrady, jako części S5, choć należy poszerzać drogi i likwidować bariery. Przy budowie wariantów "iławskich" zanieczyszczenia z tym związane przeniosły by się w okolice Iławy. Wzrosłyby tu prawie dwukrotnie. A przy budowie wariantu 2 - "zielonego", zmaleją.

PŁATNOŚĆ ZA DROGI 

Aktualnie sytuacja prawna jest taka że rząd zobowiązał się do wprowadzenia opłaty za drogi ekspresowe w ramach kamieni milowych KPO. Z drugiej strony nie chce dać gwarancji (zapisanych w dokumentach) że te drogi będą bezpłatne. Czyli sytuacja jest na teraz jasna - prawdopodobieństwo że te opłaty będą jest bardzo duże. Można się tylko domyślać że jeżeli w ramach tej drogi powstanie obwodnica Iławy to za skorzystanie z tej obwodnicy mieszkańcy Iławy też będą musieli każdorazowo zapłacić.  Opłaty za obwodnice w UE się zdążają ale są nieduże.  Np. w Waterford w Irlandii to koszt jedynie 2 euro za przejazd samochodem ( https://www.tii.ie/roads-tolling/tolling-information/toll-locations-and-charges/n25-waterford-city-bypass/ )

Informacje na temat wprowadzania płatności za drogi ekspresowe: https://francuskie.pl/wszystkie-autostrady-i-drogi-szybkiego-ruchu-w-polsce-beda-platne-nie-stac-nas-na-to-by-utrzymywac-stan-autostrad-jesli-nie-sa-one-platne/


Informacje uzupełniające i opinie - na blogu: https://kurpiecki.blogspot.com/2023/01/bo-mi-droga-jest-ma-droga.html

A w negocjacjach z rządem RP i urzędami sprawa do załatwienia dla mieszkańców Iławy jest prosta. W przypadku budowy drogi przez nasze lasy:


I to są rzeczy do wynegocjowania.

TUNEL PODZIEMNY POD IŁAWĄ

Dla tych którzy obawiają się zwiększonego ruchu od północy też jest rozwiązanie. Wszyscy słyszeli na spotkaniu konsultacyjnym że GDDKiA ma tyle pieniędzy że "firmy tego nie przerabiają" to proszę, niech przerobią je u nas. 

Można poszerzyć drogę od ulicy Lubawskiej do węzła pod Sampławą, a dodatkowo zrobić tunel podziemny między Lubawską a Sienkiewicza. To tylko 3km i koszt poniżej 2 mld brutto - podobnie jak za 40km drogi ekspresowej. Jeśli myślimy w perspektywie kilkuset lat, to nie jest dużo. I prawie wszyscy będą zadowoleni.  

OPŁATA ZA TRANZYT PRZEZ IŁAWĘ

Można też wprowadzić proste rozwiązanie o którym mówiłem na spotkaniu ( https://www.youtube.com/watch?v=IMWxjfuyCHs ). Opłata za tranzyt przez Iławę. Jeśli można wprowadzić płatność za drogi ekspresowe to można wprowadzić opłaty miejskie-tranzytowe. Informatycznie to żaden problem - jeśli wjeżdżasz do miasta i wyjeżdżasz tą samą drogą, jedziesz za darmo. Jesteś tu tylko tranzytem - płacisz. Oczywiście takie opcje jak zwolnienie z opłaty najbliższych wsi czy nawet miast, jak najbardziej wchodzą w grę.

Jeśli macie inne pomysły/rozwiązania, opisujcie je w ankiecie. TO SĄ KONSULTACJE SPOŁECZNE - MOŻECIE BYĆ KREATYWNI I AKTYWNI. URZĘDNICY PRZEDSTAWIAJĄ TYLKO SWOJE PROPOZYCJE. TY MOŻESZ PRZEDSTAWIĆ SWOJE!

NIE MOŻNA, NIE DA SIĘ? W Sztokholmie robi się 21km obwodnicę, w tym 18km tunelami. ( https://bransch.trafikverket.se/en/startpage/projects/Road-construction-projects/the-stockholm-bypass/ ) I te tunele są również pod terenami zielonymi. 

(aktualizacja 28.02.2023)

ZBIOROWE MOGIŁY NA TRASIE DROGI S5 POD IŁAWĄ 

Wiadomo że pod Iławą znajdowała się filia niemieckiego obozu pracy. Jak możemy wyczytać , na portalu InfoIława, w relacji z jednej z wycieczek historycznych "Historia jednej ulicy".   "Zmarłych chowano w bezimiennych, zbiorowych mogiłach, które znajdują się w okolicznych lasach. Szacuje się, że może w nich spoczywać nawet kilka tysięcy osób." . 

Te okoliczne lasy to akurat te miejsca przez które wyznaczone są oba warianty dróg przechodzące koło Iławy. Jeśli pochowano tu kilka tysięcy ludzi to bardzo możliwe że budujący drogę się na nie natkną.

I tu przychodzi na myśl się pytanie. Czy to zbiorowe mogiły będę przenoszone z miejsce budowy drogi? Czy droga będzie je omijać? Czy może w końcu powstanie porządne miejsce pamięci, cmentarz i czy te niemieckie ofiary zidentyfikuje na podstawie DNA, żeby rodziny w końcu wiedziały gdzie leżą? Krótki filmik na YouTube pod linkiem: https://youtu.be/VK0kQk1COhw

A wiecie że spędzanie czasu na terenach zielonych wiąże się z mniejszym zapotrzebowaniem na zażywanie leków na receptę?: https://nauka.tvp.pl/65700744/recepta-nie-bedzie-potrzebna-kontakt-z-zielenia-wystarczy